Wadden Eiland (fiets) vijfdaagse per fiets.

27 juli 2016 - Oost-Souburg, Nederland

We hebben natuurlijk (een beetje!!!) info gekregen, voor ons vertrek naar al de waddeneilanden.  Een reisburo kan er een puntje aan zuigen, heel uitgebreid uitgewerkt. Hier een stukje gekopiert.

Trein Station Harlingen Haven is op 100 meter van de vertrekplaats.                     Dat is natuurlijk wel lekker voor ons, we zullen wel met een stoptrein van ons hotelletje in Leeuwarden, waar we eerst nog slapen , hierheen komen.

De ontvangst is tussen 15:00 en 16:00 uur open.Inschepen doen we schip voor schip. Bij de ontvangst krijg je een T-shirt, bidon (zorg dat je altijd voldoende drinkwater bij je hebt) en je cap of klep. Daarnaast krijg je het routeboekje dat bij de door jou geboekte editie hoort. Ook krijg je hier een envelop met onder andere een consumptie-strippenkaart en je barcodekaart, welke onder andere als toegangsbewijs voor de schepen geldt. Je hebt hem daarnaast de hele week nodig om jezelf ‘van’ en ‘aan’ boord te melden, voor ons een belangrijk hulpmiddel om te weten of iedereen er is als we naar het volgende eiland vertrekken. Op sommige rustplaatsen wordt hier ook naar gevraagd, omdat ze speciaal voor ons opengaan of een aanbieding hebben.

Bij de ontvangst hoor je op welk schip je bent ingedeeld. . Als het beladen vlot loopt hopen we om 16:00 uur met het inschepen te kunnen beginnen. Dit is schip voor schip en op aangeven van de marsleider.

Vertrekken                                                                                                         Rond 17:30 of zoveel eerder als het schip beladen en compleet is, gooien we de trossen los en kiezen we het ruime sop. We gaan met de eb-stroom mee richting Texel en daar willen de schippers zo veel mogelijk gebruik van maken.

We varen dit jaar met 11 zeilschepen en een begeleidingsschip, totaal 275 deelnemers. Uiteraard proberen we zo veel mogelijk als vloot met elkaar op te trekken, maar elk schip is ook een volledig zelfstandige eenheid.                       Op ieder schip is een van onze vrijwilligers als gastheer/-vrouw aanwezig die als aanspreekpunt fungeert. Op het begeleidingsschip worden de fietsen vervoerd en liggen alle benodigde materialen en voorraden opgeslagen.                                      Op de website kun je vast een indruk krijgen van de schepen die dit jaar meevaren. Op de hutten zijn kaarten geplakt met de indeling. Deze wordt op basis van een aantal verschillende criteria gemaakt en is ieder jaar weer een grote puzzel.De hutten zijn zeer efficiënt ingedeeld om zo veel mogelijk slaapplaatsen te creëren. Houd er als alleen reizende dan ook rekening mee dat je de hut met andere deelnemers moet delen en verwacht er niet al te veel luxe. Soms is er in de hut wel wat bergruimte, een wastafeltje of 220V aanwezig, maar lang niet altijd. Er zijn een of meer douches en WC’s op de gang, geen enkel schip heeft ‘en-suite’.

Bagage Wij raden je dringend aan om je bagage in sport- of andere zachte tassen mee te nemen. In de hutten is niet veel en soms zelfs helemaal geen plaats om bagage op te bergen.

De GPS-bestanden van de routes worden ongeveer 2 weken voor vertrek toegestuurd. Ook sturen we dan een link naar een Google Maps kaart, waarop de routes ook te volgen zijn. Je krijgt iedere dag de routebeschijving ook op papier. Deze routes zijn niet op een ander tijdstip na te lopen omdat ze op diverse plaatsen door particulier of doorgaans gesloten gebied heen gaan.

Mooi dat ik een GPS heb, en het er op kan zetten.  Benieuwd of het ook werkt.

Eten en drinken De reis is op basis van volpension aan boord van het schip. koffie en thee bij ontbijt en terugkomst bij het schip zijn inbegrepen, zo ook een glas sap bij het ontbijt. ’s Morgens ontbijt je op je eigen schip en maak je, indien gewenst, zelf je lunchpakketje klaar. Vul je bidon met water, wij faciliteren onderweg geen waterposten. Onderweg zijn wel diverse plaatsen om de bidon weer te vullen, maar soms liggen die ver uit elkaar. Op strippenkaarten zijn vruchtendrank, blikjes frisdranken, en vanaf de namiddag, ook blikjes bier en glaasjes wijn verkrijgbaar.  Alle consumpties aan wal zijn voor eigen rekening.

We hebben ons uiterste best gedaan om alles goed en nauwkeurig te plannen, maar onder andere door de onberekenbaarheid van de Waddenzee zullen er ongetwijfeld wijzigingen op komen.

1. Oma:
    27 juli 2016
    Met genoegen je verhaal gelezen. Het reisje naar Harlingen is ook leuk en het is makkelijk want het is net als Vlissingen een eindstation ,jullie kunnen dus nooit verkeerd zijn. Groetjes oma.
  2. Henk:
    29 juli 2016
    Ja mooi maar erg lang verhaal, ik ben niet zo een lezer, maar toch ik heb het helemaal uitgelezen en probeer dat met de rest ook te doen, hoor het liever persoonlijk van jullie gelardeerd met foto's, veel plezier nog, gr. Nel en Henk.