dag 5 onderweg van Lissabon naar Porto

25 juni 2015 - Porto, Portugal

De wekker was weer gezet zodat we weer vroeg konden ontbijten zonder te haasten.
Nog de laatste spullen inpakken en zorgen dat we op tijd bij de bus waren.
Dat lukte zo goed dat we eens redelijk voorin zaten.
Iedereen was netjes op tijd, ook onze reisleidster. Teresa. Een heel vrolijk mens, dat bijna alles lachend verteld iin het nederlands, terwijl ze een Portugese is en wel over alles heel veel wist te vertellen.

Na weer een waterval aan informatie waren we 1,5 u later in Obidos.
Obidos is ook weer zo n plaatsje als Domburg, leeft van de toeristen.
Wel heel mooi, wat wij ervan gezien hebben.
Het heeft nog een hele vestingmuur waarover je kunt lopen.Een stukje vestingmuur hebben we gedaan omdat er natuurlijk weer iets voor ons te zoeken was.
Omdat we maar 1,5 u pauze hadden en we eerst nog een kerkje van binnen hadden bekeken met de groep, hadden we niet zoveel tijd meer. In dat klimmen gaat ook wel tijd zitten dus meer dan 1 cache zat er niet in. Maar toch heb ik bijna overal nog wat kunnen vinden tot nu toe. Koffie drinken zat er voor ons dus ook niet in. Zo lekker is de koffie trouwens ook niet hier in Portugal, dus dat was ook niet echt een gemis.

De reis ging verder naar Coimbra, de universiteitsstad van Portugal. En met de oudste bibliotheek van Europa. Gelukkig was dat ook maar 1,5 u rijden. Hoewel het allemaal best goede bussen zijn met airco wordt je er wel een beetje gaar in.
Terwijl we nog even stonden te wachten op onze reisgids, konden we hier mooi nog 1 cache meepakken.Die lag op het universiteitsterrein.
Na weer een uurtje rondkijken in het oude gebouw en tussen de stoffige boeken te hebben rondgelopen was het weer tijd voor het volgende ritje. Het laatste stuk naar porto.
Onderweg zagen we nog heel wat ooievaarsnest die gebouwd waren in electrisiteitspalen.

Na weer eens 2 uur rijden waren we dan eindelijk in Porto. Het was ondertussen tegen 7 u s avonds.
we vielen met ons neus in de boter, het was feest in de stad.
Het feest van de heilige Johannes. Een soort carnaval / koninginnedag. Het is dan ook de bedoeling dat je die dag gerookte sardientjes eet en elkaar met een hamer op de kop slaat. Zo n kinderhamer met een piep erin.
Na het inchecken gelijk oude kleren aan gedaan omdat het zou gaan stinken.
we hadden afgesproken met een groepje naar de rivier te lopen, heuvel af.
Voorzien van hamer zijn we afgedaald langs bbqende mensen, dus die oude kleren aan was idd niet overbodig. Hier en daar een tikje uitgedeeld met zo n hamertje die je overal kon kopen.
Na even langs de rivier de Douro te zijn gelopen en gezien te hebben dat je in de rij moest staan voor een sardientje en dat het zoooooooo druk was dat het wel leek als sardientjes in een blik zijn we terug naar boven gegaan richting hotel, met een soort kabelliftje
Het hotel lag in het centrum dus het feest was toch al vlakbij.
Na eindelijk tegen half 10 s avonds een plekje te hebben bemachtigd in een restaurantje konden we dan de beruchte sardientjes eten.
Er bleef natuurlijk weer een graatje in mijn keel hangen, dus had ik na 1 zo n visje wel genoeg. Fijn voor de rest, die vonden het allemaal wel lekker.
We waren ook nog op tijd klaar met eten om naar het vuurwerk te kijken dat om 12 u s nachts werd afgestoken op / bij de rivier.
Ondertussen werden er om ons heen nogal wat wensballonnen afgestoken met gemengd succes. Sommig vlogen in brand en stortte al erg vlot neer.
Omdat we vlak bij het hotel waren konden we na het vuurwerk snel naar de kamer terug, lang feesten zat er voor ons weer niet in, de volgende dag moesten we weer om 10 u klaarstaan voor dagje rondleiding in Porto.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rinus verhage:
    25 juni 2015
    Zo weer een dagje wel geweest.idd een drukke vakantie Ron en Siets.prettige vakantie verder nog.gr R& R xxx
  2. Oma:
    25 juni 2015
    Nog 1 nacht te gaan en dan zit het er alweer op, dan kan je thuis de laatste belevenissen nog even doorgeven en misschien ook de leuke foto's van facebook meesturen.
    Ik wens jullie een goede reis.